Hjælp - min datter vil allerede ha mad i stykker

12. januar 2011

Alder:
6 mdr.

Hjælp - min datter vil allerede ha mad i stykker

Kære Helen,

Min datter på 6 måneder og en sjat er rigtig godt igang med skemaden. Hun får som regel havregrød til morgen og grøntsagsmos til frokost og aften med kød osv. Jeg er også begyndt at give hende lidt frugt om eftermiddagen men blot nogle små stykker banan eller lignende. Derudover har vi altid praktiseret at hun får et stykke mad i hånden - en rugbrødsbjælke, et stykke agurk, gulerod, mango, æble, pære, appelsin osv osv.

Hun har den seneste tid afvist sin grøntsagsmos mere og mere. Vi får som regel lidt i hende (et par skefulde) - nogle gange mere end andre, men hun synes virkelig ikke det er interessant. I dag gav vi hende så en ovnbagt kartoffelbåd i hånden og det var hun helt vild med. Derudover fik hun også noget kylling i små stykker og hun magtede faktisk at tage det op med pincetgreb, men jeg tænker at det jo ikke er særlig meget mad hun har indtaget til aftensmad. Hendes frugtmos går dog strygende - den indtager hun med en vis fart i ...

Annonce

... fuldstændig stilhed.

Vores klare indtryk efter denne aftensmad er, at hun helt sikkert foretrækker mad i stykker og ikke most/pureret og blandet sammen - det er simpelthen for kedeligt. Og især vil hun gerne hvis hun selv kan sidde med det. Men hun kløjes jo i det hele tiden fordi hun slet ikke er god nok til at tygge selv endnu. Vi er jo kun lige begyndt at gøre grøntsagsmosen grovere og grovere.

Vi vil selvfølgelig gerne efterkomme hendes udvikling og nysgerrighed, men samtidig er vi frygtelig bange for at hun bliver kvalt i maden fordi hun ikke tygger så godt endnu. Og samtidig er vi i tvivl om hvad vi skal servere for hende? Skal alt bare skæres ud i bittesmå ryttere, og så er det vejen frem? Er der noget der egner sig bedre end andre? Eller er det alt for tidligt at begynde på det?

Lad mig endelig høre dine tanker. Jeg føler mig ret meget på bar bund lige nu. Jeg var lige kommet ind i en god rytme med at lave grøntsagsmos til hende;-)

Venlig Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.