Brev:
Hjælp - min datter vil allerede ha mad i stykker
12. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Hjælp - min datter vil allerede ha mad i stykker
Kære Helen,
Min datter på 6 måneder og en sjat er rigtig godt igang med skemaden. Hun får som regel havregrød til morgen og grøntsagsmos til frokost og aften med kød osv. Jeg er også begyndt at give hende lidt frugt om eftermiddagen men blot nogle små stykker banan eller lignende. Derudover har vi altid praktiseret at hun får et stykke mad i hånden - en rugbrødsbjælke, et stykke agurk, gulerod, mango, æble, pære, appelsin osv osv.
Hun har den seneste tid afvist sin grøntsagsmos mere og mere. Vi får som regel lidt i hende (et par skefulde) - nogle gange mere end andre, men hun synes virkelig ikke det er interessant. I dag gav vi hende så en ovnbagt kartoffelbåd i hånden og det var hun helt vild med. Derudover fik hun også noget kylling i små stykker og hun magtede faktisk at tage det op med pincetgreb, men jeg tænker at det jo ikke er særlig meget mad hun har indtaget til aftensmad. Hendes frugtmos går dog strygende - den indtager hun med en vis fart i fuldstændig stilhed.
Vores klare indtryk efter denne aftensmad er, at hun helt sikkert foretrækker mad i stykker og ikke most/pureret og blandet sammen - det er simpelthen for kedeligt. Og især vil hun gerne hvis hun selv kan sidde med det. Men hun kløjes jo i det hele tiden fordi hun slet ikke er god nok til at tygge selv endnu. Vi er jo kun lige begyndt at gøre grøntsagsmosen grovere og grovere.
Vi vil selvfølgelig gerne efterkomme hendes udvikling og nysgerrighed, men samtidig er vi frygtelig bange for at hun bliver kvalt i maden fordi hun ikke tygger så godt endnu. Og samtidig er vi i tvivl om hvad vi skal servere for hende? Skal alt bare skæres ud i bittesmå ryttere, og så er det vejen frem? Er der noget der egner sig bedre end andre? Eller er det alt for tidligt at begynde på det?
Lad mig endelig høre dine tanker. Jeg føler mig ret meget på bar bund lige nu. Jeg var lige kommet ind i en god rytme med at lave grøntsagsmos til hende;-)
Venlig Hilsen
Mor